...
Forside / Guides / Produkt Guides / Anmeldelse: Vanedyr af Nicklas Brendborg
Anmeldelse af vanedyr

Indholdsfortegnelse

Når man begynder at grave sig ned i, hvorfor vi mennesker opfører os, som vi gør, er det svært at komme udenom vaner. Vaner er grundlæggende byggesten i vores liv – de definerer, hvem vi er, hvordan vi arbejder, og hvordan vi lever vores dagligdag. For mig personligt har det været en fascinerende rejse at dykke ned i bøger om vaner, psykologi og adfærdsændringer. Jeg begyndte min vanerejse med klassikere som Atomic Habits af James Clear og The Power of Habit af Charles Duhigg, men da jeg stødte på Nicklas Brendborgs Vanedyr, vidste jeg, at jeg var nødt til at tage endnu et dyk, denne gang ned i den biologiske del af vanernes verden.

Jeg læste bogen i år, mens jeg var på sommerferie. Det er min årlige ritual – at finde ro og fordybe mig i nye emner, mens solen bager og bølgerne slår mod stranden. Og i år var jeg opslugt af vaner. Jeg havde allerede læst om vaner fra et adfærdsperspektiv, så Vanedyr kom som et frisk pust med sit fokus på det biologiske – en vinkel, jeg virkelig havde brug for at udforske for at forstå det fulde billede af, hvad der driver os som mennesker.

Rating 7/10
En super godt bog, men meget videnstung.

Køb bogen her:

GRATIS FRAGT
Vanedyr
VANEDYR er Nicklas Brendborgs nyeste værk efter boghittet GOPLER ÆLDES BAGLÆNS.  Nicklas Brendborg kortlægger mesterligt vanernes vildspor. Berlingske Ung forskerstjerne gør det igen: Fremragende bog. Jyllands-Posten  En lille brun f
Pris fra 299
GRATIS FRAGT
Vanedyr
VANEDYR er Nicklas Brendborgs nyeste værk efter boghittet GOPLER ÆLDES BAGLÆNS. Nicklas Brendborg kortlægger mesterligt vanernes vildspor. BerlingskeUng forskerstjerne gør det igen: Fremragende bog. Jyllands-Posten En lille brun fugl med hang til store
Pris fra 242
GRATIS FRAGT
Vanedyr
Pris fra 242

Hvad handler Vanedyr om?

Nicklas Brendborg tager os med på en rejse ind i hjernen, hvor han udforsker, hvorfor vi som mennesker gentager de samme mønstre og falder tilbage i gamle vaner, selv når vi ved, de er skadelige. Det er ikke bare et spørgsmål om viljestyrke eller motivation – det er indlejret i vores biologi. Han forklarer, hvordan vores hjerne er programmeret til at søge efter belønning, og hvordan disse neurologiske kredsløb kan kapres af alt fra sukker til sociale medier.

Bogen er opdelt i kapitler, der hver især undersøger forskellige aspekter af vaner og deres biologiske grundlag. Brendborg formår at gøre komplekse emner letforståelige ved hjælp af konkrete eksempler og humoristiske anekdoter, hvilket gør læsningen både lærerig og underholdende. Han kombinerer forskningsresultater med historier fra det virkelige liv, hvilket gør bogen tilgængelig, selvom den dykker dybt ned i videnskaben.

En personlig refleksion

Da jeg læste kapitlet om sukkerafhængighed, kunne jeg ikke lade være med at tænke på mine egne vaner. Jeg har altid haft en sød tand, og selvom jeg godt ved, at sukker ikke er sundt, har jeg svært ved at lade være. Brendborg beskriver, hvordan sukker nærmest hacker vores hjernes belønningssystem, og det gik op for mig, hvorfor det har været så svært at bryde min egen afhængighed. Det var ikke bare en dårlig vane; det var biologi.

Den største øjenåbner for mig var dog afsnittet om sociale medier og teknologi. Jeg har altid tænkt på min telefon som en nødvendighed – et arbejdsredskab. Men efter at have læst om, hvordan sociale medier er designet til at udløse dopamin i vores hjerner, begyndte jeg at se mine egne vaner i et helt nyt lys. Jeg blev mere bevidst om, hvor ofte jeg greb ud efter telefonen uden grund, og hvordan de små røde notifikationer fik mit hjerte til at slå hurtigere. Det var som om, bogen holdt et spejl op foran mig og viste mig, hvordan jeg selv var blevet et offer for de vaner, jeg troede, jeg havde kontrol over.

Det biologiske perspektiv: Hvad gør Vanedyr anderledes?

Det, der virkelig skiller Vanedyr ud fra de andre bøger om vaner, jeg har læst, er Brendborgs evne til at gøre det biologiske både relevant og forståeligt. Han dykker ned i videnskaben bag vaner – hvordan vores hjerner skaber og fastholder dem – men han gør det på en måde, der føles personlig og nærværende. Han forklarer for eksempel, hvordan vores primitive hjerner er designet til at gentage handlinger, der fører til belønning, og hvordan dette system kan føre til alt fra afhængighed til prokrastination.

Han præsenterer forskning om, hvordan vaner formes og brydes, og hvordan vi kan manipulere vores egne biologiske systemer for at ændre vores adfærd. I stedet for blot at tale om, hvorfor vaner er vigtige, giver han konkrete eksempler på, hvordan man kan implementere ændringer i sit eget liv, baseret på videnskabelig evidens. Dette gør bogen langt mere handlingsorienteret end mange andre bøger i samme genre.

Kritiske overvejelser

Selvom jeg fandt Vanedyr utrolig informativ og inspirerende, er der nogle punkter, hvor bogen måske ikke når helt i mål. For det første er den meget videnskabeligt tung. Det er fantastisk for nogen som mig, der allerede har læst en del om emnet og ønsker at forstå de biologiske mekanismer, men jeg kan godt forestille mig, at det kan være overvældende for læsere, der er nye i emnet.

Derudover kunne jeg nogle gange savne mere praktisk vejledning. Mens Brendborg er god til at forklare, hvad der sker i hjernen, når vi danner vaner, ville det have været rart med flere konkrete tips til, hvordan man kan anvende denne viden i hverdagen. Det er en fin balance mellem teori og praksis, som nogle gange tipper lidt for meget til den teoretiske side.

Hvem er Vanedyr for?

Denne bog er perfekt for alle, der ønsker at forstå, hvorfor vi gør, som vi gør – og som gerne vil have en dybere forståelse af de biologiske mekanismer bag vores adfærd. Hvis du har læst andre bøger om vaner og søger en mere videnskabelig vinkel, vil du elske Vanedyr. For dem, der er nye inden for emnet, kan bogen dog være en smule tung at starte med, men det er absolut umagen værd at kæmpe sig igennem.

Konklusion: En biologisk opvågning

Vanedyr er en bog, der virkelig formår at kombinere videnskab med personlige historier og praktiske indsigter. For mig har den været en øjenåbner og har fået mig til at reflektere over mine egne vaner på en helt ny måde. Jeg har altid været bevidst om, hvordan vaner kan forme vores liv, men at forstå, hvordan vores hjerner er indstillet til at gentage og forstærke disse mønstre, har givet mig en ny respekt for det arbejde, der kræves for at ændre dem.

Hvis du ønsker at lære mere om, hvordan din hjerne fungerer, og hvorfor det er så svært at ændre vaner – selv når du virkelig vil – så kan jeg varmt anbefale Vanedyr. Bogen giver et fascinerende indblik i, hvordan vores hjerne fungerer, og hvordan vi kan bruge denne viden til at leve et mere bevidst og tilfredsstillende liv.

Køb bogen her:

GRATIS FRAGT
Vanedyr